Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Barwy bezspornie odgrywają istotną rolę w kulturze społeczeństw oraz stymulują sposób kształtowania określonych postaw społecznych. Dzieje się tak z uwagi na fakt, iż symbolika barw wiąże się z tradycją i kulturą danego rejonu, czy kraju. Dlatego też, starając się zrozumieć wymowę danej barwy, należy spojrzeć na nią przez pryzmat kontekstu społeczno- kulturowego określonego obszaru świata. Katarzyna Krasoń w swej pracy przytoczyła opinię, iż: „Barwa jako znak symboliczny jest wyrazem spontaniczności i kreatywności ludzkiej wyobraźni, a zatem sytuuje człowieka jako homo symbolicus, budując jego świat poza redukcyjnie działające wiedzą intelekty (inteligencji), gdzieś na styku intuicji, wyobraźni i emocji”.[1] Takie spojrzenie na barwy pokazuje, że odkrywanie symboliki barw budzi w nas potrzebę doświadczania nowych wartości, poprzez nie-czyste poznanie, bowiem skojarzone z wrażeniami zmysłowymi.
Symbolika barw jest niezwykle bliska amerykańskiej korporacji Pantone Color Institute, zajmującej się systemami identyfikacji kolorów, czy firmie Coloro, wykorzystującej własny system kolorystyczny, bazujący na 3500 kolorach. Coloro ścisle współpracuje z firmą WGSN, światowym liderem w badaniach trendów konsumenckich. Wspomniane firmy, od lat, w sposób niezależny, określają Kolor Roku, czyli kolor uznany za wiodący tak w modzie, jak i w wystroju wnętrz, grafice, czy innej formie przekazu społecznego. Zasadniczo, kolory roku odzwierciedlają „ducha czasów”, a nazwa Koloru Roku staje się swoistym komunikatorem.
Bieżącemu, 2023 rokowi, decyzją Pantone Color Institute, patronuje barwa ViVa Magenta, określona jako „niecodzienny kolor na niecodzienne czasy”[2]. Viva Magenta inspirować ma do działania i podejmowania wyzwań, ale ma też budzić radość z możliwości wyrażania siebie. Cytując za dekoratorką wnętrz Dziedzic-Czulak: „Kolor roku 2023 ma zdradzać optymistyczne i odważne podejście do przyszłości.”[3] Można by powiedzieć, że ten nieoczywisty kolor, ukazujący dynamiczną równowagę między barwami ciepłymi i chłodnymi, sprzyja łagodzeniu dysonansów pojawiających się w różnych obszarach naszej codzienności. I tak, Viva Magenta, ukazuje potrzebę zharmonizowania natury z technologią i niekonwencjonalnym podejściem do życia, czy potrzebę połączenia - mocy, pewności siebie, energii, z - wdziękiem, szlachetnością, empatią.
Barwa Viva Magenta, nie króluje jednak niepodzielnie, bowiem firma Coloro, wraz z WGSN, ogłosiła kolorem Roku 2023 kolor Digital Lavender, tj. „zmysłowy odcień, który łączy się z holistycznym samopoczuciem i cyfrowym optymizmem.”[4] O ile Viva Magenta balansuje między ekspresyjnością i zdecydowaniem, a wytonowaniem i brakiem agresji, to „cyfrowa lawenda” wibruje dbałością o zdrowie i samopoczucie oraz troską o zachowanie równowagi między życiem realnym i rzeczywistością wirtualną. Zdaniem ekspertów, subtelność i delikatność Digital Lavender wnosi dozę spokoju i dystansu do współczesnego świata, nasyconego nieprzewidywalnymi i stresogennymi sytuacjami. Ponadto Digital Lavender jako „kolor pełen nadziei i pozytywnego nastawienia.”[5] kojąco wpływa na psychikę i sprzyja harmonizowaniu relacji interpersonalnych. Ten wyciszający i regenerujący wpływ barwy Digital Lavender kontrastuje z wpływem koloru Viva Magenta, który swym dynamizmem budzi do życia i sprzyja przebudzeniu i wyjściu z apatii, czy niechęci do aktywnego współdziałania Barwa Viva Magenta ma inicjować wszelkie transformacje prowadzące do pojawienia się pozytywnej i odważnej wizji przyszłości.
Należy zauważyć, że barwy Viva Magenta i Digital Lavender jednocześnie łączą i równoważą świat wirtualny z fizycznym, pomagając odnaleźć balans między życiem online i offline. Zdaniem badaczy zajmujących się naturą barw, kolory mają duży wpływ tak na jednostki, jak i na całe społeczeństwa, bowiem stanowią kod wykorzystywany w wielu kulturach do łączenia ludzi, a nawet całych społeczności.
Kwestię tę doskonale wyjaśnia Eva Kraus, dyrektor Bundeskunsthalle, zdaniem której: „Jest wiele momentów w gospodarce, w innowacjach, w technologii, w wielu dziedzinach, gdzie sugestywna siła koloru stała się tak ważna. Kolor jest programem i kolor może być również używany jako narzędzie polityczne.”[6]
Barwy Roku reprezentują ducha czasu, są swoistym antidotum na „bolączki” współczesnego świata, potrafią zainicjować pozytywne zmiany w zachowaniach społecznych, bo kolor to nośnik informacji, to kod stosowany w wielu kulturach dla łączenia ludzi, a nawet całych społeczności.
Jednakże dla nas, barwy roku zasadniczo oznaczają nowe trendy modowe i wizerunkowe, stanowią wyzwanie do dokonywania zmian w wystroju wnętrz. Służą odświeżeniu spojrzenia na życie codzienne, inspirują do tworzenia nowych kreacji i stylizacji, sprzyjają odkrywaniu marzeń i wspierają na drodze do samorealizacji. Te pozornie nieznaczne zmiany „lokalne”, nabierają mocy w wymiarze globalnym, ukazując siłę dominujących, kolorystycznych trendów kreowanych przez Pantene Colour Institute i duet Coloro i WSGN.
Z pewnością kolory roku 2023 chwycą za serca niejedną kobietę, bowiem ujmujący odcieniem karminowej czerwieni kolor Viva Magenta, odzwierciedla barwy rozlicznych kwiatów - pąsowych róż, purpurowo-czerwonych goździków, czerwono-ametystowych hortensji, burgundowych petunii, czy wiśniowych driakwi, natomiast Digital Lavende emanuje przesłaniem elegancji i wdzięku, ale też miłości od pierwszego wejrzenia.
[1] Krasoń Katarzyna. (2015). Pomaluj mnie na czerwono - niebiesko : o barwach w optyce dziecięcej. "Chowanna" (T. 2, (2015), s. 133159).
[2] https://styl.fm/newsy/586500.ogloszono-kolor-roku-2023-wedlug-pantone-viva-magenta-to-niecodzienny-kolor-na-niecodzienne-czasy
[3] https://www.eurofirany.com.pl/blog/kolor-roku-2023-pantone
[4] Gemma Riberti. Dyrektorka działu wnętrz w WGSN, https://leditorial.pl/viva-magenta-najmodniejszym-kolorem-roku-2023/
[5] j.w.