Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Jednym z istotniejszych stymulatorów powstawania innowacji żywnościowych, w tym prozdrowotnych, jest dynamiczny rozwój nowych technologii i myśli naukowo-badawczej, przy konstruktywnej współpracy z przedsiębiorcami. Wzrost ilości innowacji w obszarze żywności, dyktowany zasadniczo potrzebami konsumentów i działaniami konkurencji, a w przypadku prozdrowotnej żywności również nowymi trendami odnoszącymi się do zdrowego stylu życia i wpisującymi się w zrównoważony rozwój, stanowi swoisty barometr potrzeb i oczekiwań konsumentów, ale też swoisty marker infrastruktury sprzedażowej i ekologicznej.[1]
Szczególnego znaczenia zaczynają nabierać szeroko rozumiane innowacje w obszarze żywności, zwłaszcza prozdrowotnej. Mogą one podnieść atrakcyjność rynkową, pozytywnie umoderować zachowania nabywcze konsumentów, sprzyjać budowaniu długofalowych relacji z dystrybutorami prezentującymi konsumentom nowości w ofercie. Jednakże, innowacje mogą dotyczyć wielu aspektów. Innowacją może być nowy produkt, nowatorska technologia, nietradycyjna usługa, niekonwencjonalna metoda zarządzania, czy „zmniejszanie i eliminacja czynników cyklu produkcyjnego negatywnie wpływających na środowisko przyrodnicze”.[2] Zasadniczo nie jest możliwe odseparowanie od siebie innowacji produktowej od procesowej, marketingowej, czy organizacyjnej. Tak więc innowacje zachodzą jednocześnie, choć w różnym nasileniu i zakresie.
W przypadku innowacyjnej, prozdrowotnej żywności, już na etapie jej wytwarzania, a następnie na etapach pakowania, transportu, dystrybucji, magazynowania, sprzedaży i użytkowania, istotna jest dbałość o jej jakość i funkcjonalność. Ważny jest tu dobór proekologicznych metod technologicznych, czy opakowań, które winny charakteryzować się małą pojemnością, z uwagi na bezpieczny transport i magazynowanie w optymalnych warunkach, tym samym umożliwiając zapobieżenie powstawaniu odpadów/marnotrawstwa. Ważny wymiar mają także etykiety, szczególnie czyste etykiety, oraz odpowiednio ujednolicone znaki ekologiczne.
Ukierunkowanie innowacji na zdrowie stanowi czynnik strategiczny producentów stawiających na innowacyjną żywność prozdrowotną.
Aktualny „trend naturalności”, czy trend związany ze zdrowym stylem życia wskazują na rosnące zainteresowanie konsumentów podnoszeniem jakości życia i poziomu dobrostanu. Jak pokazują dane statystyczne, 43% konsumentów uznaje brak konserwantów chemicznych w produktach żywnościowych, szczególnie prozdrowotnych, za najważniejszy czynnik determinujący dokonanie zakupu; 25% konsumentów w zakupie prozdrowotnej żywności kieruje się korzyściami związanymi z poprawą samopoczucia fizycznego, emocjonalnego oraz obniżeniem prawdopodobieństwa zachorowania na choroby cywilizacyjne. Odpowiedzią na tego typu zapotrzebowania konsumentów jest mn. tzw. czysta etykieta. Taki symbol niebieskiej kropli z białym listkiem, daje konsumentom pewność, iż dany prozdrowotny produkt żywnościowy jest wolny od składników typu: sztuczne barwniki, środki konserwujące, ulepszacze i wzmacniacze smaku. Jednym z istotnych trendów wskazanych przez Mintel Global New Products Database, jest Elevated Convenience, czyli potrzeba „podwyższonego poziomu wygody”, gdzie rozumienie potrzeby jest szerokie i obejmuje mn. takie wartości jak: ‘ułatwianie’, naturalność, wysoki poziom wartości odżywczych.
Drugim, istotnym trendem jest potrzeba zachowania zdrowia i witalności w przypadku osób w podeszłym wieku, gdzie proces starzenia się, jako naturalny etap życia, wymaga specyficznego sposobu odżywiania, a zatem uwaga producentów innowacyjnej prozdrowotnej żywności skupiona zostaje na kluczowych, prozdrowotnych składnikach typu: błonnik, białko, czy kolagen.